piątek, 26 grudnia 2014

Piernik staropolski

Ten przepis znalazłam w internecie. Byłam bardzo ciekawa, czy ciasto przygotowane pięć tygodni wcześniej będzie smaczne. I naprawdę jest dobre. Warto podjąć się tego zadania, tym bardziej, że nie jest trudne i skomplikowane. Piernik staropolski (dojrzewający) z dodatkiem aromatycznych przypraw przełożyłam marmoladą.




Składniki:
  • 750 dag mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mleka
  • 350 g miodu naturalnego
  • 200 g masła
  • 0,5 szklanki cukru
  • 2 duże jajka
  • 2 płaskie łyżeczki sody
  • 2 op. przyprawy do piernika (po 40 g)
  • 0,5 łyżeczki soli

Masło rozpuszczamy, cały czas podgrzewając dodajemy miód i dokładnie mieszamy. Powoli wsypujemy cukier i odstawiamy do przestygnięcia. Podgrzewamy mleko. Do ostudzonej masy dodajemy mąkę, jajka oraz mleko wymieszane z sodą, przyprawą do piernika, solą. Ciasto dokładnie wyrabiamy (jest ono bardzo gęste, dlatego też najlepiej wyrobić dłonią). Wstawiamy do lodówki na 5 tygodni.
Po upływie tego czasu ciasto wyjmujemy na dwie godziny przed wałkowaniem. Kiedy ciasto będzie miękkie, dzielimy na dwie części i wałkujemy je na prostokąt o wymiarach 39-29 cm. Pieczemy w temperaturze 180 stopni 15 minut.
Po lekkim przestudzeniu kroimy wzdłuż na 3 części. Marmoladę lekko podgrzewamy i smarujemy placki. Ciasto zawijamy w papier do pieczenia i obciążamy dską.

Smacznego!






2 komentarze:

  1. Super przepis, postaram się go wypróbować jutro w swojej kuchni ;) A widziałaś kiedyś takie foremki do ciasta w kształcie choinki ? Link

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką foremkę znalazłam na stronie aledobre.pl (http://www.aledobre.pl/14132,Forma_aluminiowa_do_ciasta_8222_choinka_8221_2105_0070_8211_Wilton.html). Tam są ciekawe akcesoria kuchenne. Polecam.

      Usuń

Spodobał Ci się mój przepis? Daj G+
Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz komentarz po przeczytaniu przepisu.
Dziękuję bardzo i zapraszam ponownie.